skip to Main Content
Rate this post

زگیل تناسلی (Genital Wart)

یک بیماری آمیزشی است که عامل آن ویروس Human papillomavirus یا HPV می باشد. این ویروس بسيار مسری بوده و با تماس جلدی با ناحیه آلوده به آسانى انتقال مى يابد. در حال حاضر زگیل تناسلی یکی از شایعترین و مسری ترین بیماریهای آمیزشی است. این ویروس بیش از 40 نوع دارد که آنها را به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می کنند. این ویروس عامل اصلی سرطان دهانه رحم در خانمها مى باشد. خطرناکترین نوع این ویروس انواع 16 و 18 هستند. این ویروس می تواند سبب سرطان دستگاه تناسلی و حفره دهان (Oral Cancer) در مرد و زن گردد. در یک دهه گذشته بعلت شیوع زیاد این بیماری بر تعداد سرطانهای دهان ناشی از این ویروس بشدت افزوده شده است. سرطان حفره دهان می تواند سرطان لب، حلق، لوزه، زبان و سایر نقاط دهان باشد . این ویروس از طریق انگشتان، بزاق دهان و دستگاه تناسلی قابل انتقال است. در افرادی که رابطه جنسی دهانی دارند این ویروس به راحتی به ناحیه دهان منتقل شده و علاوه از آلوده ساختن حفره دهان توسط بزاق می تواند به دیگران منتقل شود. بسیاری از خانمها که هرگز دارای رابطه جنسی از هر نوعی قبل از ازدواج نبوده اند، بعد از ازدواج مبتلا به این ویروس می شوند. این ویروس وقتی وارد بدن شد تا آخر عمر در بدن باقی می ماند، ولی در تعداد اندکی از موارد سیستم ایمنی بدن با گذشت زمان ویروس را از بین می برد. حدود ده درصد افراد مبتلا در معرض خطر بسیار زیاد ابتلا به سرطان هستند و آنها ویروس خطرناک را به راحتی به دیگران منتقل می کنند. ویروس HPV می تواند سبب سرطان فرج، واژن و مقعد در خانمها و سرطان آلت تناسلی در مردان شود.

زگیل تناسلی چیست؟

متخصص درمان زگیل تناسلی|پزشک متخصص درمان زگیل تناسلی| دکتر متخصص درمان زگیل تناسلی| زگیل تناسلی| زگیل تناسلی چیست| درمان زگیل تناسلی| عامل ایجاد زگیل تناسلی

این ویروس را فقط می توان توسط پاپ اسمیر از دهانه رحم و در صورت وجود زگیل در آنها تشخیص داد.  در افرادیکه سیگار می کشند خطر سرطان دهان 17 درصد بیشتر از جمعیت عادی است ولی افرادیکه دارای ویروس HPV در ناحیه دهان هستند، خطر سرطان دهان در آنها 234 برابر افراد عادی است. یعنی خطر سرطان با ویروس HPV حدود 15 برابر کشیدن سیگار است.
ویروس HPV دارای یک واکسن بسیار موثر است واکسن گارداسيل را باید قبل از شروع فعالیت جنسی تزریق کرد. مرکز کنترل بیماریها درآمریکا توصیه می کند که تمام پسران و دختران باید در سن 11 یا 12 سالگی این واکسن را تزریق کنند. زدن واکسن از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.
خانمهايی که شوهر آنها دارای زگیل تناسلی است و یا شوهر آنها قبل از ازدواج دارای رابطه جنسی بوده است باید خود را از نظر احتمال آلودگی به این ویروس بررسی کنند. اگر آنها دارای ضایعه زگیل مانند نیستند، باید یک نمونه از پاپ اسمیر توسط آزمایشگاه از نظر وجود این ویروس مورد آزمایش قرار گیرد. برای تشخیص این ویروس آزمایش مخصوص انجام مى شود و با آزمایش پاپ اسمیر معمولی متفاوت می باشد.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top