زگیل ها و عارضه های پوستی ممکن است بسیار شبیه به یکدیگر باشند؛ از این رو برای تشخیص بیماری های مشابه زگیل تناسلی بهترین کار مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های لازم از جمله تست های مرتبط با HPV است.

پس از آنکه پزشک زگیل تناسلی را تشخیص داد اقدامات لازم از جمله کرایوتراپی را برای برداشتن زگیل های تناسلی شما انجام می دهد. در ادامه بیشتر به بررسی عکس زگیل تناسلی و همچنین بیماری های مشابه زگیل تناسلی پرداخته ایم.

عکس زگیل تناسلی و علائم آن

زگیل تناسلی یک بیماری مسری است که از طریق ویروسی به نام HPV و با آمیزش جنسی منتقل می شود. به دنبال ابتلا به این ویروس، زائده‌هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی، مقعد و حتی دهان ایجاد می شود.

در سال 2006 سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با این بیماری فراخوان داد و یک سال پیش از همه گیری کویید 19 نیز دبیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در صورت عدم مهار HPV، این ویروس تا سال 2030 افزایش 50 درصدی سرطان رحم را رقم می زند.

نشانه های زگیل تناسلی معمولا واضح و مشخص است در بسیاری از موارد خود فرد بیمار هم می تواند آن را تشخیص بدهد. هرچند تشخیص آن در مردان معمولا آسان تر است.

زائده های ایجاد شده شبیه تکه های کوچک کلم بوده و نسبت به لمس حساس هستند.این بافت ها گاه به صورت خوشه ای از زگیل و گاه نیز به صورت تکی به وجود می آیند. با این حال در برخی موارد ممکن است به بیماری های مشابه زگیل تناسلی مبتلا شده باشید که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

بیشتر بدانید: بهترین داروی افزایش سایز آلت

بیماری های مشابه زگیل تناسلی و عکس آن

تبخال تناسلی چیست؟

یکی از بیماری های مشابه زگیل تناسلی، عفونت رایجی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود و عمدتاً از طریق روابط جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شود. مهمترین دلیل بروز تبخال تناسلی، تماس جنسی با فرد مبتلا است. علائم اصلی این عفونت بین ۴ تا ۷ روز پس از تماس آلوده آشکار می‌شوند و شامل موارد زیر می‌شوند:

1. درد هنگام دفع ادرار
  2. علائم شبیه به سرماخوردگی، از جمله تب و کوفتگی بدن
  3. احساس خارش، ضربان، یا سوزش در ناحیه تناسلی
  4. ظاهر ضایعات قرمز رنگ
  5. ترشح آبکی از واژینال در خانم‌ها

جوش تناسلی

یکی از شایع‌ترین عارضه هایی که اغلب به اشتباه زگیل تناسلی تصور می‌شود، جوش تناسلی است؛ افرادی که زگیل تناسلی دارند، ممکن است فرض کنند هر نمونه برآمدگی دیگری که در ناحیه تناسلی ظاهر شود، حتماً به زگیل مرتبط است.

این مورد از بیماری های مشابه زگیل تناسلی عمدتاً دارای ظاهر سفید است که با دستکاری آن، احساس درد خواهید کرد. توصیه می‌شود که هرگز این جوش‌ها را دستکاری نکنید؛ زیرا ترکاندن آن‌ها ممکن است منجر به گسترش و افزایش عفونت شود.

کراتوز سبورئیک

این عارضه پوستی یک نوع تومور پوستی خوش‌خیم است که از سلول‌های کراتینوسیتی ریشه می‌گیرد. این تومورها، مانند لکه‌های پیری، با گذر زمان و افزایش سن به وجود آمده و به نام کراتوزهای سبورئیک شناخته می‌شوند.

لکه‌های کراتوز سبورئیک عمدتاً پهن، مسطح و دارای رنگ سیاه یا قهوه‌ای هستند. شاید با نگاهی به عکس زگیل تناسلی و کراتوز سبورئیک فکر کنید که دچار زگیل تناسلی شده اید اما تفاوت اصلی این مورد از بیماری های مشابه زگیل تناسلی آن است که زگیل تناسلی به صورت برون‌آمدگی یا برجستگی ظاهر می‌شود، در حالی که کراتوز سبورئیک دانه‌های تخت دارد.

سیرینگوما و شباهت به زگیل تناسلی

سیرینگوما یک نوع غده خوش‌خیم سرطانی است که در نقاط متعددی از بدن، از جمله گونه، پلک، و اندام‌های تناسلی، شاهد آن هستیم.

این غده‌ها به دلیل رشد غیرمعمول سلول‌ها از غدد عرق نشأت گرفته و به صورت کاملاً بی‌خطری ظاهر می‌شوند. سیرینگوما عمدتاً به شکل دانه‌های کوچک، برآمده و رنگ زرد-قهوه‌ای دیده می‌شود، و این توده‌ها به صورت متقارن و یکنواخت در سطح بدن پخش می‌شوند.

تگ پوستی

تگ پوستی یا به اصطلاح انگلیسی “Skin tag” نیز می تواند از جمله بیماری های مشابه زگیل تناسلی شناخته شود. این بیماری با نام منگوله پوستی یا خال گوشتی نیز شناخته شده و نوعی از زائده‌های پوستی غیرمسری و غیرسرطانی است که به صورت منگوله از پوست آویزان شده و دارای ساختار گرد و نرمی است.

تگ‌های پوستی روی یک پایه رشد می‌کنند، به این معنا که آویزان به سطح پوست نیستند و ریشه دارند. این زائده‌ها اغلب اندک اندازه دارند و به شکلی شبیه به بادکنک‌های فرو رفته ظاهر می‌شوند. این تگ‌ها به طور عمومی بی‌رنگ هستند، اگرچه گاهی اوقات ممکن است رنگ تیره‌ای نیز داشته باشند.

مولوسکوم کنتاژیوزوم یا زگیل آبکی

یکی دیگر از بیماری های مشابه زگیل تناسلی، مولوسکوم کنتاژیوزوم یا زگیل آبکی است. این عارضه نوع عفونت ویروسی پوست و گاهی مخاط است که توسط ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم (MCV) از خانواده پاکس ویروس ایجاد می‌شود.

این بیماری دارای علائم ویژه‌ای است که به راحتی قابل تشخیص می‌باشد. البته، پس از ابتلا به ویروس، ظهور علائم ممکن است از ۲ تا ۷ هفته به طول بیانجامد. زگیل‌های آبکی این نوع به صورت تکی یا در گروه‌هایی به تعداد حداکثر ۲۰ عدد دیده می‌شوند و ممکن است در اشکال مختلفی از جمله شفاف، گرد یا برآمده باشند.

بافت این زگیل‌ها دارای رنگ صورتی یا مشابه پوست، با حالت سفت و برجسته است که فرورفتگی در میانه آن ممکن است دیده شود. درون این زگیل‌ها، ماده‌ای چسبنده شبیه به موم و واکس وجود دارد که در هر نقطه از بدن ممکن است ظاهر شود.

کوندیلوما لاتا

این عارضه می تواند همزمان با زگیل تناسلی ظاهر شود. تفاوت اصلی این نوع ضایعات و بیماری مشابه زگیل تناسلی در آن است که لاته کوندیلوما دارای رطوبت بیشتری است و حتی ممکن است به شکل زخم تبدیل شود. درمان این عارضه نیز متفاوت از زگیل تناسلی است و به همین دلیل تشخیص آن بسیار اهمیت دارد.

عارضۀ پاپول مرواریدی

پاپول مرواریدی یا زگیل سفید، ضایعات کوچک و برجسته‌ای هستند که معمولاً در آلت تناسلی مردان ظاهر می‌شوند. این عارضه واگیر نمی‌باشد و از طریق فعالیت جنسی منتقل نمی‌شود.

این ضایعات با فواصل کوتاه در نواحی گوناگون بدن ظاهر می‌شوند، اما در آقایان بیشتر شایع هستند. ممکن است با نگاهی به عکس زگیل تناسلی آن را با عارضۀ پاپول مرواریدی اشتباه بگیرید اما برای تشخیص مبتلایان به پاپول مرواریدی و زگیل تناسلی، بهترین روش انجام آزمون HPV توسط پزشک می‌باشد.

اختلال خود ایمنی لیکن پلان

لیکن پلان یک اختلال پوستی و خود ایمنی است که به طور ژنتیکی انتقال می‌یابد. این بیماری با ظهور ضایعات پوستی و حس خارش همراه است، اما به طور معمول پس از مدتی بهبود می‌یابد و عوارض آن معمولاً دائمی نیستند. این اختلال پوستی علائم متعددی دارد، از جمله:

1. بروز ناگهانی پپتیدها که بعد از گذشت زمان به طور خودبخود محو می‌شوند.
  2. شکل ظاهری ممکن است صاف یا برجسته باشد و به رنگ‌های صورتی، قرمز یا بنفش باشد.
  3. رگه‌های سفید رنگ بر روی برخی از پاپول‌ها یا ضایعات لیکن پلان مشاهده می‌شوند.
  4. اندازه بثورات لیکن پلان معمولاً کمتر از یک سانتیمتر است و بین 3 تا 5 میلی‌متر واقع می‌شود.
  5. خارش شدید جزء جدایی‌ناپذیر بثورات لیکن پلان است، که معمولاً در شب به شدت افزایش می‌یابد.

بیشتر بدانید: انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر

آنژیوکراتوم

آنژیوکراتوم نیز یکی دیگر از بیماری های مشابه زگیل تناسلی است که در آن لکه‌های کوچک و تیره رنگی روی سطح پوست بدن ایجاد می‌شوند و ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. این ضایعات معمولاً در اثر گشاد شدن رگ‌های خونی کوچک و مویرگ‌ها در نزدیکی سطح پوست ایجاد می‌شوند که منجر به ظهور لکه‌های پوستی برجسته می‌شود.

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد بهترین روش برای شناسایی و درمان زگیل تناسلی مراجعه به پزشک است. شما می توانید برای تشخیص و در صورت لزوم درمان زگیل تناسلی با مطب دکتر سعید محمدزاده تماس بگیرید.