skip to Main Content

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود؛ این ویروس حتی زمانی که هیچ زگیل قابل مشاهده ای وجود ندارد منتقل می شود در نتیجه راه های انتقال زگیل تناسلی به ویژه با تماس پوست به پوست وجود دارد.

به منظور جلوگیری از گسترش راه های انتقال زگیل تناسلی شرکای جنسی فعلی شما باید معاینه شوند، زیرا ممکن است زگیل داشته اما از آن بی اطلاع باشند.

زگیل تناسلی چطور منتقل می شود؟

همانطور که گفته شد بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس علائمی ندارند اما همچنان می توانند آن را منتقل کنند. پس از ابتلا به عفونت، ممکن است هفته ها تا چندین ماه طول بکشد که علائم ظاهر شوند.

به طور کلی راه های انتقال زگیل تناسلی شامل موارد زیر است:

  • تماس پوست به پوست از جمله رابطه جنسی واژینال و مقعدی
  • رابطه جنسی دهانی
  • این ویروس همچنین می تواند در هنگام تولد از مادرش به نوزاد منتقل شود، اما این اتفاق نادر است.

علاوه بر موارد فوق اگر ناحیه عفونی را لمس کرده و سپس قسمت دیگری از بدن خود را لمس کنید، زگیل تناسلی می تواند پخش شود. بنابراین درمان زگیل تناسلی باید هرچه سریعتر انجام شود.

زگیل تناسلی چطور منتقل می شود؟

چه مواردی راه های انتقال زگیل تناسلی نیست؟

بسیاری از شما با شنیدن این مورد که زگیل تناسلی به سرعت می تواند منتقل شود، دچار وحشت و وسواس خواهید شد و احتمالاً هرچیزی را ناقل این ویروس تصور می کنید.

در این رابطه باید گفت که بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن چیزهایی مانند حوله، کارد و چنگال، فنجان یا صندلی توالت از جمله راه های انتقال زگیل تناسلی نیست.

جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی

شما می توانید با به کارگیری اقدامات مراقبتی زیر راه های انتقال زگیل تناسلی را ببندید:

  • استفاده از کاندوم هر بار که رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی دارید (البته اگر ویروس در بخشی از پوست باشد که توسط کاندوم محافظت نشده، همچنان می‌تواند منتقل شود.)
  • عدم داشتن رابطه جنسی در زمان درمان زگیل تناسلی

جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی

تزریق واکسن HPV

علاوه بر موارد بهداشتی، تزریق واکسن نیز یکی دیگر از روش های مسدودسازی راه های انتقال زگیل تناسلی است. واکسن HPV برای دختران و پسران از زگیل تناسلی و برخی سرطان ها (مانند سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد) محافظت می کند. این واکسن ها معمولاً باید تا پیش از 26 سالگی تزریق شوند.

در برخی از موارد واکسن HPV تا 45 سالگی نیز به مردان تزریق می شود و این برای مردانی است که دارای ویروس HIV بوده یا روابط جنسی به شدت پرخطری دارند.

زگیل تناسلی و بارداری

اگر پیشگیری از راه های انتقال زگیل تناسلی جواب نداد، مبتلا شدید و از قضا این ابتلا در بارداری تان بود باید چه کار کنید؟ در صورت بارداری با وجود ابتلا به زگیل تناسلی پیش از هرچیز باید سراغ یک پزشک متخصص بروید.

این اتفاقات ممکن است در دورن بارداری برای زگیل تناسلی رخ دهد:

  • تکثیر و بزرگ‌تر شدن زگیل ها
  • تحریک پذیری آسان تر زگیل ها
  • احتمال انتقال به نوزاد در حین تولد (ویروس HPV می تواند باعث عفونت در گلو یا دستگاه تناسلی کودک شود)

استفاده از اکثر کرم ها، مایعات و پمادهای مرتبط با زگیل تناسلی باید در دوران بارداری متوقف شوند. زگیل تناسلی اغلب در عرض 6 هفته پس از تولد نوزاد خود به خود ناپدید می شود، بنابراین درمان اغلب تا پس از تولد به تعویق می افتد.

درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی همیشه مورد نیاز نیست. آنها گاهی خود به خود در عرض 6 ماه ناپدید می شوند. درمان های موجود نیز باید به تشخیص و صلاح دید پزشک صورت بگیرد.

نوع درمانی که به شما پیشنهاد می شود بستگی به شکل ظاهری زگیل ها و محل آنها دارد. پزشک یا پرستار این موضوع را با شما در میان خواهند گذاشت. پس از ارتباط با راه های انتقال زگیل تناسلی و ابتلا، درمان هایی وجود دارد که عبارتند از:

  • کرم، مایع یا پماد: این درمان‌ها می‌توانند باعث درد یا احساس سوزش شوند؛ پماد معمولاً روش خوبی برای مواجهه با زگیل تناسلی نیست.
  • انجماد (کرایوتراپی): این درمان ممکن است نیاز به چندین بار تکرار داشته باشد و البته به خوبی جواب می دهد و به نوعی بهترین دارو برای درمان زگیل تناسلی است.
  • جراحی: زگیل‌ها پس از بی‌حس کردن ناحیه آسیب‌دیده با بی‌حسی موضعی بریده می‌شوند، یا ممکن است با استفاده از گرما یا لیزر برداشته شوند. این درمان‌ها می‌توانند باعث درد، سوزش یا جای زخم شوند.

این نکته را هم در نظر بگیرید که ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا درمان زگیل تناسلی مؤثر واقع شود و زگیل ها ممکن است عود کنند.

نکته پایانی

در این مطلب تلاش شد در مورد راه های انتقال زگیل تناسلی صحبت شود. همانطور که عنوان شد این ویروس از طریق تماس پوست به پوست در رابطه جنسی مقعدی، واژینال و دهانی منتقل می شود و از راه حوله، ظرف و دستشویی منتقل نمی شود.

شما می توانید برای درمان زگیل تناسلی و حذف این زگیل ها با مطب دکتر سعید محمدزاده تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has One Comment

  1. سلام یه سوال داشتم
    دوست دخترم (خانم) زگیل تناسلی داره
    از کرم دخترم استفاده کرده آیا میشه مجدد از کرم استفاده کرد یا از طریق کرم منتقل میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top