زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده های پوستی ای هستند که در کشاله ران، ناحیه تناسلی و یا در اطراف مقعد به وجود می آیند. این زائده های پوستی می توانند از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت باشند. برخی از آنها شبیه به لکه های صاف سفید رنگ هستند و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم ظاهر می شوند. در برخی موارد زگیل تناسلی اصلا با چشم دیده نمی شود.

علت بروز زگیل تناسلی چیت؟

ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) یکی از شایعترین بیماری های مقاربتی ست. این ویروس می تواند از طریق تماس پوستی منتقل شود و گسترش پیدا کند. پاپیلومای انسانی انواع مختلفی دارد. برخی از انواع این ویروس منجر به ایجاد زگیل تناسلی شده که به آنها کم خطر و برخی دیگر از آنها منجر به سرطان دهانه رحم می شوند که به آنها پر خطر گویند. هیچ درمان شناخته شده ای برای ویروس عامل زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم وجود ندارد اما واکسن هایی هستند که می توانند در مقابل برخی از انواع این ویروس ها از شما مراقبت کنند. HPV یک ویروس است. ویروس پاپیلومای انسانی و زگیل تناسلی می توانند از طریق تماس جنسی از شخص مبتلا به شخص سالم منتقل شوند و جزء بیماری های مقاربتی محسوب می شوند.

عوارض زگیل تناسلی

1- سرطان: ویروس HPV تناسلی می تواند باعث سرطان گردن رحم شود. همچنین باعث سرطان فرج، سرطان سوراخ مقعد و سرطان آلت تناسلی در مردان می شود.
البته این ویروس همیشه باعث سرطان نمی شود، اما زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را برای تشخیص این عفونت ویروسی به طور مرتب انجام دهند.
2- مشکلات بارداری: زگیل تناسلی در زنان باعث بروز یک سری مشکلات در طی بارداری می شود.
این زگیل ها می توانند به قدری بزرگ شوند که ادرار کردن را دچار مشکل کنند.
زگیل های دیواره واژن، توانایی باز شدن واژن را در طی زایمان طبیعی کاهش می دهند.
به ندرت، نوزاد متولد شده از یک مادر مبتلا به زگیل تناسلی، دچار زگیل در ناحیه گلو می شود. چنین نوزادی ممکن است برای پیشگیری از انسداد راه تنفسی در گلو (خفگی)، نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

تشخیص زگیل تناسلی

به دلیل اینکه اغلب پیدا کردن زگیل های تناسلی مشکل است، پزشک ابتدا یک محلول استیل اسید ملایم را روی ناحیه تناسلی فرد مبتلا می ریزد تا هر نوع زگیل سفید شود. سپس از طریق میکروسکوپ آن ها را می بیند.
1- تست پاپ اسمیر: زنان بایستی به طور منظم معاینه لگن توسط پزشک و آزمایش پاپ اسمیر (تصویر کناری) را انجام دهند تا تغییرات واژن و دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی یا علائم زودرس سرطان گردن رحم مشخص شود.
در این آزمایش، پزشک نمونه ای از سلول های گردن رحم (ناحیه بین واژن و رحم) را بر می دارد و زیر میکروسکوپ بررسی می کند.
2- تست HPV: فقط انواع کمی از HPV تناسلی باعث سرطان گردن رحم می شوند.
نمونه ای از سلول های گردن رحم برای تشخیص انواع سرطان زای HPV آزمایش می شود. این آزمایش برای زنان 30 سال به بالا توصیه می شود. این آزمایش در زنان کمتر از 30 سال نیاز نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها معمولا انواع سرطان زای HPV تناسلی را از بین می برد.

درمان زگیل تناسلی

هیچ درمانی برای ویروس HPV و زگیل تناسلی وجود ندارد اما می توان با استفاده از روش های درمانی علائم آن را تسکین داد و یا از بین برد.
اگر با زگیل های تناسلی قابل مشاهده مواجه شدید در مورد درمان آن با دکتر متخصص درمان زگیل تناسلی مشورت کنید. البته معمولا این زگیل ها خود به خود ناپدید می شوند اما در برخی موارد هم ممکن است توسعه یابند. بسیاری از افراد برای رفع علائم و همچنین به خاطر ظاهر و شکل این زگیل ها برای درمان بیماری اقدام می کنند. اما اگر علائم این بیماری شما را آزار نمی دهد و در مورد شکل ظاهری زگیل تناسلی نگران نیستید، می توانید منتظر بمانید تا این زگیل ها خود به خود از بین بروند. اگر مشاهده کردید که زگیل های تناسلی به جای ناپدید شدن بیشتر گسترش می یابند حتما به پزشک مراجعه کنید.
اگر تصمیم گرفته اید که برای درمان زگیل تناسلی اقدام کنید، در مورد بهترین روش درمانی با پزشک مشورت کنید و از درمان خودسرانه بپرهیزید. در صورت لزوم پزشک شما داروهایی را برای شما تجویز می کند و روش استفاده از آن را نیز به شما می آموزد و یا اینکه پزشک شما می تواند این زگیل های تناسلی را به کمک لیزر، جراحی و یا انجماد از بین ببرد.
حتی اگر علائم و نشانه های زگیل تناسلی با درمان و یا بدون کمک روش های درمانی، از بین رفتند، بدانید که عفونت HPV می تواند در بدن شما باقی مانده باشد. با اینکه تمام علائم این بیماری ممکن است از بین رفته باشد اما ممکن است زگیل تناسلی توسط شما و از طریق رابطه ی جنسی به همسرتان منتقل شود.