skip to Main Content

عدم نعوظ ناگهانی و به صورت گاه به گاه، لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست؛ با این حال بسیاری به دنبال ریافتن علت عدم نعوظ ناگهانی هستند.

به طور کلی برای درمان اختلال نعوظ به عنوان مشکلی متداول در بین مردان، می تواند باعث استرس شده و اعتماد به نفس آنان را تحت تاثیر قرار دهد و به مشکلات مرتبط با رابطه دامن بزند. در ادامه بیشتر به علت عدم نعوظ ناگهانی پرداخته ایم.

تعریف اختلال نعوظ

به بزرگ و سفت شدن آلت تناسلی در مردان نعوظ یا ارکشن (erection) گفته می‌شود. در حقیقت نعوظ ارتباط مستقیمی با خون رسانی به بافت آلت تناسلی دارد.

عدم نعوظ یا اختلال نعوظی می تواند نشانۀ یک بیماری زمینه ای باشد ولی در اکثر موارد به ویژه اگر قبلاً سابقه این مشکل را نداشته اید، علت عدم نعوظ ناگهانی می تواند به مواردی همچون استرس و شرایط محیطی شما ربط داشته باشد.

علت عدم نعوظ ناگهانی؛ استرس و فشار روحی

مغز نقش کلیدی در تحریک مجموعه ای از رویدادهای فیزیکی ایفا می کند؛ از جمله مواردی که باعث نعوظ شده و هیجان جنسی را آغاز می کند. مواردی که می توانند با احساسات جنسی تداخل داشته یا باعث بدتر شدن آن شوند، عبارتند از:

  • استرس یا مشکلات مرتبط با آن
  • ارتباطات ضعیف یا سایر نگرانی ها
  • افسردگی، اضطراب یا سایر اختلالات سلامت روان

گاهی اوقات ترکیبی از مسائل جسمی و روانی باعث اختلال نعوظ می شود. به عنوان مثال، یک وضعیت فیزیکی جزئی که پاسخ جنسی شما را کند می کند، ممکن است باعث ایجاد اضطراب در مورد حفظ نعوظ شود. اضطراب ناشی از آن می تواند منجر به اختلال نعوظ یا بدتر شدن آن شود.

علت عدم نعوظ ناگهانی؛ استرس و فشار روحی

تأثیرات هرمونی و عدم نعوظ ناگهانی

دیگر موردی که می تواند علت عدم نعوظ ناگهانی باشد مربوط به هورمون تستوسترون است. این هورمون در مردان توسط بیضه تولید می‌شود و بر ظاهر مرد و رشد جنسی تاثیر می‌گذارد.

تولید تستوسترون به طور معمول با افزایش سن و سال، کاهش می‌یابد. اگر تستوسترون بیشتر از حد کاهش یابد، مردان ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند که یکی از علائم آن عدم نعوظ است.

دارو و عدم نعوظ ناگهانی

دیگر علت عدم نعوظ ناگهانی می تواند ناشی از مصرف دارو باشد؛ در واقع یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی منفی داروها بر کارکرد جنسی است. برخی داروهایی که عدم نعوظ را به عنوان عارضه جانبی دارند عبارتند از:

  • داروهای فشار خون
  • آنتی‌هیستامین‌هایی مورد استفاده در درمان آلرژی و سرماخوردگی
  • داروهای ضدافسردگی از قبیل اس‌اس‌آری‌ها و سنته‌آ
  • داروهای ضدانعقادی مانند وارفارین
  • داروهای کاهش‌دهنده قند خون
  • الکل و مواد مخدر

مکانیسم اثر بسیاری از این داروها بلوکه کردن گیرنده‌های آدرنرژیک و دوپامینرژیک در بدن است که موجب کاهش نعوظ می‌شود؛ بنابراین باید همیشه احتمال عوارض جانبی داروها را مدنظر قرار داد.

دارو و عدم نعوظ ناگهانی

تأثیر مصرف الکل و سیگار بر نعوظ

مصرف بیش از حد الکل و سیگار می‌تواند یکی دیگر از دلایل عدم نعوظ ناگهانی باشد. الکل و نیکوتین موجب اختلال در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون می‌شوند که بر کارکرد جنسی تأثیر می‌گذارد.

مصرف الکل در بلندمدت موجب آسیب به عروق خونی و کاهش سطح تستوسترون می‌شود. همچنین مصرف بیش از حد آن نیز موجب افزایش استرس و کاهش جریان خون شده که نعوظ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از سویی دیگر سیگار نیز حاوی مواد مضری است که به عنوان آنتاگونیست گیرنده‌های آدرنرژیک عمل کرده و موجب کاهش نعوظ می‌شوند. علاوه بر این، نیکوتین موجب کاهش جریان خون کلیه و در نتیجه کاهش جریان خون به اندام جنسی می‌شود.

بنابراین مصرف بلندمدت الکل و سیگار علاوه بر اینکه می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و بیماری‌های کلیوی شود علت عدم نعوظ ناگهانی نیز شناخته می شود.

تأثیر مصرف الکل و سیگار بر نعوظ

سایر عوامل ایجاد کننده نعوظ ناگهانی

برخی بیماری‌های دیگری که می‌توانند علت عدم نعوظ ناگهانی شوند عبارتند از:

  • بیماری‌های قلبی و عروقی مانند فشارخون بالا و بیماری‌های عروق کرونر قلب و اختلال در گردش خون
  • دیابت، آسیب به عصب‌ها و افزایش قند خون
  • بیماری‌های کلیوی، آسیب به عروق خونی و تغییرات هورمونی مرتبط با نارسایی کلیه
  • بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی
  • بیماری‌های شریانی-وریدی مانند ترومبوفلبیت و آترواسکلروز
  • سرطان، به خصوص سرطان پروستات به دلیل اختلال در عملکرد جنسی
  • بیماری‌های مفاصل، مانند آرتروز به دلیل ایجاد درد مزمن

بنابراین هر بیماری جدی که جریان خون یا عملکرد هورمونی را تحت تأثیر قرار دهد ممکن است موجب عدم نعوظ شود.

نکته پایانی

در این مطلب به علت عدم نعوظ ناگهانی پرداخته شد. همانطور که گفتیم مهمترین دلایل این عارضه، می تواند شامل مشکلات و فشارهای روانی و احساسی، اختلالات هرمونی و دارویی، الکل و سیگار و همچنین بیماری های شریانی و وریدی باشد.

شما می توانید برای دریافت خدمات پزشکی در زمینه زگیل تناسلی با مطب دکتر محمدزاده تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top