زگیل تناسلی حاصل ویروس پابیلومای انسانی است که برای از بین بردن این زگیل ها به یک سری روش های درمانی نیاز دارید؛ بهترین درمان زگیل تناسلی واکسن چهار ظرفیتی و کرایوتراپی است.

حدود 30 درصد از زگیل‌های تناسلی ظرف 4 ماه پس از ظهور خود به خود از بین می‌روند و حدود 90 درصد عفونت‌های HPV  در عرض 2 سال پس از عفونت برطرف می‌شوند. اما درمان زگیل تناسلی باید انجام شود زیرا ویروس می تواند یک دوره نهفتگی و خطر انتقال به دیگران داشته باشد.

در ادامه بیشتر به کرایوتراپی و واکسن گارداسیل چهار ظرفیتی به عنوان بهترین درمان زگیل تناسلی پرداخته ایم.

بهترین درمان زگیل تناسلی؛ واکسن و کرایوتراپی

یک فرد ممکن است به HPV مبتلا شود و در اثر تماس پوست به پوست در حین رابطه جنسی تناسلی یا مقعدی دچار زگیل تناسلی شود. در موارد نادر، افراد ممکن است در اثر رابطه جنسی دهانی با شریک جنسی مبتلا به زگیل تناسلی در دهان یا ناحیه تناسلی شوند.

در وهله اول باید از وقوع زگیل تناسلی پیشگیری کرد که راه آن تزریق واکسن گارداسیل است؛ در گام دوم باید از روش های درمانی چون کرایوتراپی برای برداشتن و درمان زگیل های تناسلی بهره گرفت.

بهترین درمان زگیل تناسلی؛ واکسن و کرایوتراپی

واکسن چهار ظرفیتی گارداسیل

واکسن HPV در سه مدل تولید و عرضه شده است. مدل 2 ظرفیتی  (Cervarix, 2vHPV)، مدل 4 ظرفیتی (Gardasil, 4vHPV) و مدل 9 ظرفیتی (Gardasil 9, 9vHPV).

واکسن گارداسیل 4 ظرفیتی در حال حاضر یکی از مناسب ترین و در واقع بهترین درمان زگیل تناسلی به شمار می رود که بسیار مؤثر است. این واکسن در برابر 4 تیپ پرخطر 6، 11، 16، 18 برای زنان و مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ دو نوع 11 و 6 بیشترین آمار ابتلا به زگیل تناسلی را در بین بقیه دارند.

درمان های زگیل تناسلی

در کنار واکسن که جنبه پیشگیرانه دارد، بهترین درمان زگیل تناسلی، کرایوتراپی است. این نوع درمان ها برای زگیل های بزرگتر یا زگیل هایی که کراتینه شده اند بسیار مؤثر هستند. به طور کلی درمان های زگیل تناسلی به صورت زیر است:

• انجماد زگیل ها با نیتروژن مایع (کرایوتراپی): نیتروژن باعث ایجاد تاول در اطراف هر زگیل می شود و زگیل ها با بهبودی تاول ها از بین می روند.
  • بریدن زگیل: زگیل ها با استفاده از تیغ مخصوص برداشته می شود.
  • از بین بردن زگیل با جریان الکتریکی: در این روش جراح زگیل تناسلی را با جریان الکتریکی می سوزاند، سپس بافت خشک شده را می تراشند و فرد را از زگیل رها می کنند.
  • لیزر درمانی: در صورتی که دسترسی به زگیل دشوار باشد از نور لیزر برای سوزاندن آن استفاده می شود.

پزشکان برای اکثر این روش ها از سطحی از بی حسی موضعی استفاده می کنند؛ با این حال، برداشتن و جراحی ضایعات گسترده‌تر ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد.

واکسن چهار ظرفیتی گارداسیل

درمان کرایوتراپی برای زگیل تناسلی

در بالا اشاره شد که کرایوتراپی بهترین درمان زگیل تناسلی است؛ شایع ترین ماده کاربردی در کرایوتراپی، نیتروژن مایع با درجه حرارت ۱۹۶- درجه سانتیگراد است.

نیتروژن مایع را می توان با روش های مختلفی مثل اسپری کردن روی پوست، استفاده از اپلیکاتور پنبه ای یا پروبهای مخصوص برای درمان ضایعات به کار برد که در این مرکز از روش اسپری کردن استفاده می شود .
این روش به صورت سرپایی در مطب انجام می شود و نیتروژن مایع حدود ۱۵ تا ۴۵ ثانیه روی ضایعه اسپری میشود .

آیا ویروس HPV قابل درمان است؟

در کنار به کارگیری بهترین درمان زگیل تناسلی باید گفت که هیچ درمانی برای HPV یعنی عامل ایجاد زگیل وجود ندارد. اگر HPV در سیستم فرد باقی بماند، ممکن است با وجود حذف علائم زگیل تناسلی، این ضایعات مجدداً ظاهر شوند.

با این حال گاهی اوقات زگیل تناسلی خود به خود برطرف می شود به نحوی که برخی از افراد مبتلا به HPV دیگر این عفونت را طی 18 تا 24 ماه نخواهند داشت.

درمان کرایوتراپی برای زگیل تناسلی

چه زمانی باید زگیل تناسلی را درمان کرد؟

دست آخر اینکه برخی از زگیل‌های تناسلی به خودی خود و بدون درمان برطرف می‌شوند. با این حال، اگر زگیل تناسلی در حال رشد، گسترش یا ایجاد درد یا ناراحتی باشد، باید تحت درمان قرار گیرند و همانطور که گفته شد به منظور جلوگیری از ریسک انتقال، به کارگیری بهترین درمان زگیل تناسلی ضروری است.

نکته پایانی

در این مطلب بهترین درمان زگیل تناسلی مورد بحث قرار گرفت؛ همانطور که اشاره شد کرایوتراپی و تزریق واکسن چهارظرفیتی گارداسیل بهترین روش ها برای درمان زگیل تناسلی هستند.

شما می توانید برای دریافت خدمات پزشکی در زمینه زگیل تناسلی با مطب دکتر محمدزاده تماس بگیرید.