علائم زگیل تناسلی یکی از بیشترین سوالاتی است که امروز ذهن افراد را درگیر کرده. این بیماری امروزه در جامعه ای همچون امریکا 40 درصد افراد را درگیر کرده و در سراسر جهان نیز همه گیر شده است.

این بیماری ناشی از ویروسی به نام پاپیلومای انسانی یا HPV است و بعضی اوقات از زمان ورود ویروس به بدن تا نمایان شدن علائم ممکن است ماه ها طول بکشد؛ در ادامه بیشتر با علائم زگیل تناسلی آشنا خواهید شد.

علائم زگیل تناسلی در کدام نواحی پدیدار می شود؟

محل نمایان شدن علامت ها برای زنان و مردان متفاوت است؛ در خانم ها، زگیل تناسلی در نواحی از بدن همچون داخل واژن، دهانه رحم و اطراف مقعد ایجاد می‌ شود. در آقایان نیز محل ایجاد زگیل ها روی بیضه ها، نوک آلت یا اطراف آن و اطراف مقعد است.

البته در حالتی کمتر شایع، این زائده ها در داخل دهان و گلوی افراد نیز ایجاد می شود که به دلیل رابطه دهانی (اورال) با فرد آلوده ایجاد می شود.

علائم زگیل تناسلی در چه محل هایی نمایان می شود

شمایل زگیل ها چگونه است؟

ویروس HPV دارای تیپ‌ های مختلفی است و در این بین نقش تیپ های 6 و 11 در ایجاد زگیل تناسلی  تیپ های 18 و 16 در ایجاد سرطان دهانه رحم را نمی توان نادیده گرفت.

شایع ترین علامت زگیل تناسلی زائده هایی کلم شکل قابل مشاهده در اطراف ناحیه تناسلی است. در نوعی دیگر، این علائم به صورت لک یا زائده های بسیار کوچک نمایان که گاه تشخیص آن را با مشکل مواجه می کند.

با این حال در برخی از موارد این زوائد هم رنگ پوست، بسیار ریز و غیرقابل لمس هستند و تشخیص آن توسط فرد مشکل خواهد بود.

چه زمانی باید در مورد علائم زگیل تناسلی نگران بشویم؟

هر زمان که علائم خود را نشان داد باید درباره آن اقدامات پزشکی را به عمل آورد؛ اگر فرد شرکای جنسی متعددی داشته است، توصیه می شود که در صورت بروز هرگونه لک یا زائده پیرامون آلت تناسلی خود به پزشک مراجعه کند.

چه زمانی برای درمان علائم زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم زگیل تناسلی با درد و سوزش همراه خواهد بود؟

علائم زگیل تناسلی در زمان فعال بود ویروس HPV ظاهر می‌شوند و معمولا آثار آن خفیف است، به نحوی که غیر از ظاهر شدن زوائد علائم دیگری ندارد.

با این حال ممکن است فرد مبتلا به ویروس با علائمی همچون درد، خارش و سوزش خفیف و حتی خونریزی های جزئی مواجه شود.

علائم زگیل تناسلی و تفاوت آن با دیگر زگیل های پوستی

عامل ایجاد کننده زگیل های پوستی با لمس کردن در سایر نقاط بدن پخش می شود، اما در مورد زگیل تناسلی وضعیت چنین نیست.

به عبارتی دیگر عارضه زگیل تناسلی فقط از طریق تماس پوست با پوست در نواحی مخاطی و از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.

درمان علائم زگیل تناسلی

همانطور که اشاره شد ویروس HPV تیپ های متفاوتی دارد؛ بعضی از این تیپ ها خطری نداشته و خود به خود به درمان می شود. اما درمورد تیپ 6 و 11 یعنی عامل بروز علائم زگیل تناسلی، هیچ درمانی وجود ندارد.

با وجود عدم درمان قطعی اما آثار زگیل ها را می توان با روش هایی همچون لیزر، فریز کردن و جراحی برداشت.

بیشتر بدانید : درمان زگیل تناسلی

آیا علائم زگیل تناسلی قابل بازگشت است؟

علائم زگیل تناسلی امکان بازگشت دارد

ویروس HPV در صورت قوی بودن سیستم ایمنی بدن می تواند خود به خود درمان بشود؛ با این حال امکان بازگشت این ویروس و علائمش وجود دارد.

همچنین فرد ممکن است در طول حیات خود به تیپ های متفاوتی از ویروس مبتلا شده و در نتیجه با علائم زگیل تناسلی مواجه بشود.

همیشه باید پایش را مدنظر داشت

در نهایت اینکه همیشه باید حواسمان به بروز علائم زگیل تناسلی باشد. همچنین برای خانم ها نیز این توصیه صورت می گیرد که آزمایش های دوره ای پاپ اسمیر داشته باشند.

در نظر بگیرید که گاه علائم ویروس خود را نشان نمی دهد و شما می توانید ناقل آن باشید، پس رعایت نکات بهداشتی همیشه مهم است و اگر به علائم زگیل تناسلی مبتلا شدید در همان ابتدا برای درمان آن اقدام کنید تا بیشتر نشود.

در کلینیک دکتر محمدزاده واقع در  تهران  تمام امکانات از جمله اتاق عمل مجهز برای انجام کرایوتراپی و فریز کردن زگیل ها و دیگر اعمال درمانی زگیل تناسلی وجود دارد که مراجعین عزیز می توانند با خیال آسوده در محیطی سالم و امن برای درمان اقدام نمایند.

با عنایت به سالها تجربه دکتر سعید محمدزاده در راستای انجام درمان و انجام نمونه های موفق بسیاری، شما عزیزان می توانید با اطمینان و خیالی راحت به این مرکز مراجعه نمایند.

تزریق واکسن زگیل تناسلی یا همان واکسن گارداسیل برای  پیشگیری و همچنین مراحل درمان ، توسط مربی ارشد کشوری و استاد دانشگاه، روشی مطمئن و بدون عوارض برای درمان می باشد.