skip to Main Content

علائم اعتیاد به خودارضایی چیست؟

خودارضایی در تمامی فرهنگها وجود دارد، هم در مرد و هم در زن در تمامی سنین می تواند اتفاق بیفتد. هرگاه عمل خودارضایی سبب ایجاد اختلال در روند زندگی عادی مثل شغل، رابطه با خانواده و تحصیل شود، گفته می شود که فرد معتاد به خودارضایی است. در این افراد یک خواسته درونی آنها را بالاجبار بطرف خودارضایی می کشد.
اعتیاد به خودارضایی محدوده سنی خاصی ندارد خودارضایی معمولا در اکثر موارد جهت ارضاء غرایض جنسی است. غریضه جنسی یکی از قوی ترین غرایض در نهاد بشر است و در مواردی که فرد نمی تواند نیازهای جنسی خود را از طریق رابطه جنسی طبیعی برطرف کند، روی به خودارضایی می آورد و در اکثر موارد پس از ازدواج دیگر رخ نمیدهد .
 ( اعتیاد به خودارضایی ) باعث چه چیزاهایی میشود:
۱. اضطراب در فرد ایجاد می‌کند.
۲. خود‌ارضایی برای شما راهی است برای فرار از واقعیت‌های زندگی. واقعیت‌هایی که شما از مواجهه با آن اجتناب می‌ورزید.
۳. زندگی اجتماعی و شغلی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فرد به‌جهت وقتی که برای خودارضایی و تفکر به آن صرف می‌کند، فرصت اندکی برای دوستان و روابط اجتماعی دارد. به‌جهت تمرکز زیاد فرد بر خودارضایی، شغل او نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
۴. وسوسه خودارضایی در فرد آنچنان قوی است که فرد در مقابل آن نمی‌تواند مقاومت کند. در این حالت، فرد کنترلی بر رفتار و عادت خود ندارد. همانند قماربازی که بر وسوسه قمار خود کنترلی ندارد.
۵. خودارضایی فرد باعث آسیب بدنی در او می‌شود. به‌طور مثال، به‌جهت خود‌ارضایی زیاد، ناحیه تناسلی فرد ملتهب شده و یا زخم می‌شود.
۶. درصورتی که تفکر بیش از اندازه فرد به خودارضایی، باعث عدم تمرکز شود.
مضرات خودارضایی:
1. برانگیختگی جنسی مداوم .
۲. فقدان تمرکز (البته هنوز کاملاً مشخص نیست که فقدان تمرکز، ناشی از خودارضایی است یا تماشای پورنوگرافی).
۳. اختلال در نعوظ (البته هنوز کاملاً مشخص نیست که اختلال نعوظ، ناشی از خودارضایی است یا تماشای پورنوگرافی).
۴. ذهن فرد نسبت به خودارضایی همراه با پورنوگرافی چنان شرطی می‌شود که دیگر نمی‌تواند با شریک جنسی خود به ارگاسم برسد. (البته هنوز کاملاً مشخص نیست که نرسیدن به ارگاسم ناشی از خودارضایی است یا تماشای پورنوگرافی).

۵. ممکن است فرد به‌جهت باورهای فرهنگی و مذهبی، دچار احساس شرم و یا گناه شود. اگرچه احساس شرم و گناه ارتباطی به عمل خود‌ارضایی ندارد و ناشی از باور فرد است، ولکن به‌جهت عمومیت این باور، آن را به‌عنوان عوارض جانبی خود‌ارضایی برشمردیم.

5/5 - (4 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top