skip to Main Content

خودارضایی عملی است که بسیاری از انسان ها در دوران زندگی خود تجربه می کنند اما از کنترل خارج شدن آن می تواند به عوارض خود ارضایی منجر شود.

به طور کلی بدن انسان دارای اندورفین یا مرفین درونی است. اندورفین در مواقعی همچون ترس، درد و وحشت به حداکثر می رسد؛ یکی از مواردی که اندورفین بالا می رود زمان نزدیکی است.

این میزان برای افراد مختلف متفاوت است، به عنوان مثال کسی که خود ارضایی کند ممکن است اندورفین او 1-2 ساعت بالا باشد در حالی که این میزان برای افراد دارای زندگی مشترک به چند روز هم می رسد.

عوارض خود ارضایی

در صورت از کنترل خارج شدن و انجام مداوم خودارضایی، عوارض گوناگونی ممکن است گریبان گیر فرد شود. در زیر به معرفی برخی از این مشکلات و عوارض خود ارضایی پرداخته شده است:

  • فرد ممکن است دچار تجربه سردمزاجی شود.
  • سردردها و ضعف های بدنی شود که باعث کاهش تمرکز می گردد.
  • پوست آلت تناسلی ممکن است آسیب ببیند.

برخی افراد نیز ممکن است در طول خودارضایی آسیب‌هایی به آلت تناسلی و پوست کلاهک آن وارد کنند.

بیشتر بدانید: خطرات و عوارض جراحی بزرگ کردن آلت تناسلی

عوارض اجتماعی خود ارضایی

عوارض اجتماعی خود ارضایی

انجام مکرر خودارضایی ممکن است منجر به اختلال در برنامه‌ریزی کاری و شغلی شود. اگر به طور پیوسته به فکر یافتن فرصت برای خودارضایی باشید و به دلیل این فعالیت، قادر به حفظ رفتار طبیعی و انجام وظایف روزانه‌تان نباشید، ممکن است در زندگی شغلی و کاری شما مشکلاتی پیش‌آید.

افراد دارای افراط در خودارضایی، ممکن است نتوانند در محیط کار یا تحصیلی از این عادت دست بردارند و در هر زمان که نیاز به تحریک احساس می‌کنند، به این فعالیت روی می‌آورند که می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد آنها در محیط کاری داشته باشد.

به علاوه، یکی دیگر از عوارض خود ارضایی در صورت عادت به آن این است که می تواند منجر به ایجاد روحیه‌ی پرخاشگرانه در فرد شود و در برخورد با دیگران تأثیر منفی بگذارد.

عوارض روانی خودارضایی چیست؟

یکی از موارد عوارض خود ارضایی مربوط به موارد روحی و روانی است. در واقع با افراط در خود ارضایی عوارض روحی و ممکن است بروز کند و این مورد در هر دو جنسیت صادق است.

برای درمان موارد روحی و روانی، ورزش های هوازی توصیه می شود. البته پیش از هر چیز باید ریشه این موضوع مشخص و برطرف شود.

عوارض روانی خودارضایی چیست؟

کاهش تحمل

معمولا کسانی که دائم در حال خود ارضایی هستند، صبر و تحمل کمی دارند و پرخاشگر می‌شوند. از این رو این افراد درگیری‌های بیشتری خواهند داشت و کمتر احساس آرامش می‌کنند. اگر خودارضایی به طور مداوم انجام‌نشود، مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌شد هرچند میزان اندورفین آزاد شده در آن بسیار کمتر از روابط جنسی سالم خواهد بود.

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است خودارضایی برای فرد به جا بگذارد، اضطراب و استرس است. در صورتیکه فرد نتواند در برابر تمایل برای خود ارضایی صبر و تحمل کند، دچار اضطراب می‌شود.

مضطرب بودن در خود ارضایی

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است خودارضایی برای فرد به جا بگذارد، اضطراب و استرس است. در صورتیکه فرد نتواند در برابر تمایل برای خود ارضایی صبر و تحمل کند، دچار اضطراب می‌شود. این حالت باعث به هم ریختگی روان فرد شده و آن را متشنج می‌کند. استرس مشکلات دیگری نیز ایجاد می‌کند که می‌توانند برهم زننده‌ی آرامش خیال فرد باشند.

بهترین راهکارهای ترک خودارضایی

بهترین راهکارهای ترک خودارضایی

به طور کلی برای جلوگیری از بروز عوارض خود ارضایی یا کاهش آن می توان راهکارهایی را در نظر گرفت که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است:

  • خودتان را مشغول کنید: برنامه ریزی برای سپری کردن زمان و ایجاد فعالیت‌های مشغول‌کننده می‌تواند از خودارضایی جلوگیری کند. ورزش، یوگا، و سرگرمی‌های سالم می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مشغول نگه داشتن خود باشند.
  • زمان تنها بودن را محدود کنید: کمتر در خلوت و تنهایی بمانید و بیشتر در جمع و محیط‌های اجتماعی و شلوغ شرکت کنید. حضور در جمع‌های اجتماعی فرصت‌های کمتری برای تصورات ذهنی و انجام خودارضایی ایجاد می‌کند.
  • پوشیدن لباس‌های بیشتر در شب: به جای لباس‌های زیر تنها لایه نازک، برای خواب شب لباس‌های بیشتری بپوشید تا حس و میل جنسی را کاهش دهد و در ترک خودارضایی کمک کند.
  • عدم تماشای فیلم پورن و تحریک کننده: غلبه بر تحریکات ایجاد شده توسط فیلم‌های پورنوگرافی و محتوای تحریک کننده دشوار است. اجتناب از تماشای این محتواها می‌تواند به کنترل خودارضایی کمک کند.

بیشتر بدانید: دکتر اختلال نعوظ در تهران

نکته پایانی

در این مطلب به عوارض خود ارضایی و بهترین راهکارهای ترک خود ارضایی پرداخته شد. این نکته را در نظر داشته باشید که ترک خودارضایی یک فرآیند زمان‌بر و پیچیده است که نیازمند صبر و استمرار است.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با مطب دکتر سعید محمدزاده تماس بگیرید. پزشک اورولوژیست در این زمینه داروهای گیاهی به بیمار میدهد و برای کاهش اثرات روانی نیز مشاوره های لازم و فعالیت های مورد نیاز توصیه خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 3 Comments

    1. هرچی گفته همش اشتباه بوده.خودارضای خیلی عالی و بی دردسره.هیچ هزینه ای هم نداره.هیچکس هم به مشکل بر نخورده.بدون استروترس هست

  1. هرچی گفته همش اشتباه بوده.خودارضای خیلی عالی و بی دردسره.هیچ هزینه ای هم نداره.هیچکس هم به مشکل بر نخورده.بدون استروترس هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top