زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی (STD) است و برخی سؤال می کنند که آیا پماد برای زگیل تناسلی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت که بهترین روش برای خلاص شدن از شر زگیل این است که پزشک آنها را با جراحی بردارد.

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV ایجاد می شود. این ویروس دارای سویه‌های زیادی است که برخی می توانند باعث سرطان شود. پماد برای زگیل تناسلی راه درمان نیست بلکه در گام اول و در صورت امکان با واکسن گارداسیل از آن جلوگیری کرد و در صورت ابتلا نیز از روش هایی بهره گرفت که در ادامه می آید.

گزینه های درمانی برای زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک نشانه از وجود ویروس پاپیلومای انسانی است. علائم زگیل تناسلی در برخی از موارد ممکن است با درد، و خارش های ناخوشایند همراه باشد. خوشبختانه، تعدادی درمان برای مقابله با زگیل تناسلی وجود دارد که در زیر آمده است:

• کرم ها، ژل ها و پمادها
  • کرایوتراپی (یخ زدگی زگیل ها)
  • عمل جراحی
  • محلول های اسیدی

پزشک شما بر حسب عواملی چون تعداد زگیل‌ها، محل قرارگیری آنها و بزرگی زگیل ها روش هایی درمانی را بر می گزیند اما آیاد پماد برای زگیل تناسلی هم استفاده می شود؟

گزینه های درمانی برای زگیل تناسلی

کرم، ژل و پماد برای زگیل تناسلی

پماد و کرم به عنوان یک درمان به حساب نمی آید، اما ممکن است در برخی از موارد پزشک برای شما کرم هایی چون ایمیکویمود، ژل پودوفیلوکس و پماد سینکاتچین تجویز کند.

کرم imiquimod 5% معمولاً هنگام خواب و سه بار در هفته به مدت 16 هفته استفاده می شود. همچنین کرم imiquimod 3.75% نیز هر شب تا حداکثر 8 هفته مورد استفاده قرار می گیرد.

این کرم اثری منفی بر روی کاندوم دارد و تا زمانی که روی پوست قرا دارد نمی توانید رابطه جنسی داشته باشید. همچنین اگر زگیل ها در منطقه ای مرطوب یا در محل ساییدگی قرار گرفته باشد نیز باید این پمادها را با احتیاط مصرف کرد.

حذف زگیل تناسلی با کرایوتراپی

اما اگرچه پماد برای زگیل تناسلی درمان حساب نمی شود، ولی روشی به نام کرایوتراپی یا فریز کردن (سرمادرمانی) زگیل وجود دارد. در این روش با استفاده از نیتروژن مایع و دستگاه خاصی به نام کرایوپروب زگیل را منجمد می کند.

سرما به مدت 10-20 ثانیه اعمال می شود؛ اگر زگیل‌های زیادی دارید یا بزرگ هستند، پزشک ممکن است ابتدا با یک بی‌حس کننده موضعی آن ناحیه را بی‌حس کند.

حذف زگیل تناسلی با کرایوتراپی

جراحی برداشتن زگیل تناسلی

درکنار کرایوتراپی و پماد برای زگیل تناسلی، از روش جراحی نیز استفاده می شود. این کار می تواند تمام زگیل های شما را در یک جلسه از بین ببرد.

پس از انجام یک بی حسی موضعی، پزشک می تواند زگیل های شما را با استفاده از روش های مختلف از جمله برش و تراش با تیغه های مخصوص، حذف کند.

استفاده از لیزر یا کورتاژ برای حذف زگیل تناسلی

سوزاندن آنها با استفاده از کوتر الکتریکی، در کنار پماد برای زگیل تناسلی، کرایوتراپی و جراحی از جمله دیگر روش های حذف این عارضه پوستی است.

در این فرآیند از یک پروب الکتریکی با ولتاژ پایین استفاده می شود و در بیشتر موارد، بعد از جراحی نیازی به بخیه نخواهید داشت.

درمان زگیل های داخلی

اگر زگیل های واژن یا دهانه رحم دارید قطعاً پماد برای زگیل تناسلی جواب نمی دهد؛ در این باره درمان های توصیه شده عبارتند از:

• کرایوتراپی یا نیتروژن مایع
  • عمل جراحی برای برداشتن
  • محلول اسید

اگر در مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از کلیه ها به مثانه می رساند) خود زگیل دارید ، بهترین گزینه های درمانی شما کرایوتراپی یا برداشتن با جراحی است.

آیا زگیل تناسلی خود به خود خوب می شود؟

زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود، ثابت بماند، رشد کند یا گسترش یابد بنابراین اگر تحت درمان قرار نگیرید و تصور کنید که صرفاً با روش هایی چون پماد برای زگیل تناسلی می توانید آن را کنترل کنید در حقیقت اشتباه کرده اید و علاوه بر احمال گسترش و بزرگتر شدن زگیل ها می توانید ریسک انتقال آن را هم افزایش دهید.

آیا زگیل تناسلی خود به خود خوب می شود؟

واکسن گارداسیل برای زگیل تناسلی

جدای از مواردی که در مورد پماد برای زگیل تناسلی و همچنین روش های درمانی مطرح شد، موضوع پیشگیری از ورود ویروس HPV و تزریق واکسن گارداسیب نیز مطرح است.

واکسن گارداسیل فرد را در مقابل تیپ های ۶،۱۱،۱۶،۱۸ از ویروس اچ پی وی مقاوم می کند، توصیه می شود واکسن پیش از شروع فعالیت جنسی تزریق شود. مواردی همچون قیمت واکسن گارداسیل و سن تزریق مطرح است؛ اگر از قیمت بگذریم، باید گفت که بیشترین اثربخشی واکسن از ۱۰ سالگی است. بهترین سن برای تزریق واکسن از ۱۰ تا ۲۶ سالگی است.

نکته پایانی

در این مطلب تلاش شدن در مورد پماد برای زگیل تناسلی صحبت کنیم. همانطور که اشاره شد این کار به عنوان روشی جدی برای درمان زگیل تناسلی شناخته نمی شود و بهترین کار در گام اول پیشگیری با تزریق واکسن گارداسیل و همچنین درمان با بهره‌گیری از روش کرایوتراپی است.

در صورتی که نیاز به درمان زگیل تناسلی دارید، می توانید با کلینیک دکتر سعید محمدزاده تماس بگیرید.