skip to Main Content

اختلال نعوظ می تواند به دلایل پزشکی و روانی ایجاد شود؛ یکی از موارد پزشکی دخیل در این اختلال عوارض دارویی است اما چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشوند؟

فهرست داروهایی که می تواند بر نعوظ فرد اثر بگذارد گسترده است؛ از داروهای ضد افسردگی گرفته تا آنتی هیستامین ها و داروهای هورمونی. در ادامه بیشتر به اینکه چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشوند؟ خواهیم پرداخت.

اختلال نعوظ چیست؟

پیش از اینکه ببینیم چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشوند، اصلا بهتر است به خود این اختلال بپردازیم. اختلال نعوظ (Erectile dysfunction) که به اختصار ED نیز نامیده می شود به معنای ناتوانی فرد در رسیدن به نعوظ کافی برای انجام فعالیت های جنسی است.

علل این اختلال معمولا پزشکی است اما پارامتر روانی نیز بر آن مؤثر است. علل پزشکی معمولاً در نتیجه یک بیماری زمینه ای مؤثر بر عروق خونی یا اعصاب تأمین کننده آلت تناسلی مرد به وجود می آیند. همچنین داروهای تجویزی متعدد، مواد مخدر تفریحی، الکل و سیگار کشیدن همه می تواند علل بروز این مشکل باشند. این مورد آخر همان چیزی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانید: عوارض زود انزالی

چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشوند؟ داروهای فشار خون

چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشوند؟ داروهای فشار خون

بسیاری از افراد برای کنترل فشار خون داروهایی را مصرف می کنند. داروهای ضد فشار خون بر عدم نعوظ تأثیر دارند و البته برخی دیگر از داروهای فشار خون اختلال نعوظ را بهبود می ‌بخشند.

برای مثال، داروهایی که باعث افزایش جریان خون به قسمت‌ های مختلف بدن می‌ شوند، مانند هیدرالازین و لوزارتان، می‌ توانند بهبود نعوظ را به همراه داشته باشند .همچنین، داروهایی که باعث کاهش فشار خون می‌ شوند، مانند انالاپریل و کاپتوپریل، نیز می‌ توانند بهبود نعوظ را به همراه داشته باشند.

یک نکته مهم! داروها را به جای هم مصرف نکنید

همینجا باید این نکته را یادآوری کرد که هدف این است که به شما بگوییم که چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشوند؟ اگر اشاره کرده ایم که برخی از داروهای فشار خون تأثیر مثبت بر نعوظ دارند به این معنا نیست که این داروها را به عنوان درمان برای اختلال نعوظ در نظر بگیرید و سر خود آن را مصرف کنید! هر تجویزی فقط و فقط باید از سوی پزشک متخصص صورت بگیرد.

چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشوند؟ نقش بنزودیازپام ها چطور است؟

داروهای ضد افسردگی نقش زیادی ندارند!

احتمالاً شما هم در پاسخ به اینکه چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشوند؟ فکر می کنید که داروهای ضد افسردگی بالاترین تأثیر را بر اختلال نعوظ دارند. اما در حقیقت چنین نیست!

با توجه به مطالعات انجام شده، نقش داروهای ضد افسردگی در عدم نعوظ بسیار محدود است و باید توسط کسانی که دارو را تجویز می‌ کنند پایش شود. در حقیقت برای داروهای ضد افسردگی، بیشترین تأثیر بر نعوظ مربوط به کلومیپرامین و ایمی پرامین است. همچنین داروهایی همچون آمی ترییپتیلین بنا بر دوز مصرفی شان می توانند بر اختلال نعوظ تأثیر بگذارند.

چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشوند؟ نقش بنزودیازپام ها چطور است؟

بنزودیازپین‌ ها در آرامبخشی و شل شدگی عضلانی و همچنین در درمان بی‌ خوابی، به عنوان یک درمان فوری در اختلال استرس پس از سانحه، ترک مواد مخدر، اضطراب، حملات پانیک و اختلالات روانپزشکی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

بنزودیازپام ها می‌ توانند عوارض جانبی شامل اختلال نعوظ را در برخی افراد ایجاد کنند. با این حال، باید توجه داشت که عوارض جانبی ممکن است در همه افراد رخ ندهد و به دلیل تفاوت‌ های فردی ممکن است در برخی افراد شدت بیشتری داشته باشد.

نقش داروهای هورمونی در اختلال نعوظ

نقش داروهای هورمونی در اختلال نعوظ

چه داروهایی باعث اختلال نعوظ میشوند؟ داروهای هورمونی یکی دیگر از پاسخ های موجه برای این سوال است. داروهای هورمونی بر مبنای هورمونهای بدن ساخته شده‌ اند یا در درمان اختلالات غدد داخلی مانند دیابت تجویز می‌ شوند. این داروها به دلیل تاثیرات قابل توجهی که بر روی سیستم های بدن دارند، معمولاً تحت نظر پزشکان تجویز می‌ شوند.

در برخی موارد، داروهای هورمونی می‌ توانند علت اختلال نعوظ باشند. برای مثال، داروهایی که برای درمان فشار خون، افسردگی، اضطراب و بیماری‌ های قلبی تجویز می‌ شوند، ممکن است باعث اختلال نعوظ شوند. همچنین، داروهای هورمونی که برای درمان بیماری‌ های پروستات و سرطان پروستات تجویز می‌ شوند، نیز ممکن است باعث اختلال نعوظ شوند.

بیشتر بدانید: درمان زود انزالی با وازلین امکان پذیر است؟

نکته پایانی

به طور کلی  در بسیاری از موارد، علت اصلی اختلال نعوظ، علل فیزیکی است که به دلایل مختلف مانند بیماری‌ های قلبی، عصبی، روانی و غیره رخ می‌ دهد.

همچنین داروهای بسیار زیادی وجود دارد که در این مجال نمی توان عوارض تک تک آن ها را مورد بررسی قرار داد اما به طور کلی اگر مصرف داروی جدیدی را آغاز کرده اید که الگوی نعوظ شما را تغییر داده است باید با پزشک تجویز کننده داروی خود مشورت کنید. در صورت نیاز به ویزیت دکتر محمدزاده می توانید با شماره مطب تماس حاصل کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top