skip to Main Content

برای بسیاری از افراد رنگ اسپرم سالم محل پرسش است؛ در این باره باید گفت که منی سالم معمولاً دارای رنگ خاکستری مایل به سفید با بافتی ژله مانند است.

رنگ اسپرم می تواند بر حسب سبک و عادات زندگی دچار تفاوت شود. اگرچه تغییر رنگ اسپرم همیشه جای نگرانی ندارد اما در برخی موارد، تغییر رنگ اسپرم سالم می تواند نشانه ای از یک مشکل مهم باشد، به ویژه اگر این تغییر وضعیت وجود خون یا عفونت را نشان دهد که هر دو مورد نیازمند بررسی های پزشکی است.

مواد تشکیل دهنده اسپرم

مایع منی از انواع مواد معدنی، پروتئین ها، هورمون ها و آنزیم ها تشکیل شده است که همه آنها بر رنگ و بافت انزال شما تأثیرگذار است.

این مواد به طور کلی عبارتند از: فروکتوز، آمینو اسید، اسید سیتریک، فسفر، پتاسیم، اسید فسفاتاز، کلسیم، سدیم، فلز روی، پتاسیم، فیبرینولیزین و مخاط که طبیعتاً تغییر در رنگ هر کدام از این مواد، سبب تغییر رنگ اسپرم سالم می شود. به طور کلی جدول زیر علت تغییر رنگ را نشان می دهد:

رنگ زرد و سبز رنگ مایل به صورتی و قرمز رنگ نارنجی و قهوه ای رنگ سیاه
فلزات سنگین
فشار خون بالا
زردی
لکوسیتوسپرمی
بیوپسی یا جراحی پروستات
سرطان پروستات یا بیضه
پروستاتیت
عفونت مقاربتی
آسیب نخاعی
مصرف دارو
ادرار

اسپرم زرد یا سبز نشانه چیست؟

اسپرم زرد یا سبز نشانه چیست؟

مواردی همچون وجود ادرار، عفونت پروستات، زردی، مصرف دارو و لکوسیتوسپرمی می توانند سبب تغییر رنگ اسپرم سالم به زرد و سبز شوند.

علاوه بر این، عوامل دیگری همچون خوردن غذاهای حاوی مقادیر بالای گوگرد مانند پیاز، بروکلی، و موز نیز می تواند سبب تغییر رنگ اسپرم به زردی شود.

بیشتر بدانید: سایز مورد علاقه زنان و حداقل اندازه آلت تناسلی مردان

زردی رنگ اسپرم به دلیل ادرار

منی از مجرای ادرار عبور می کند و می تواند با ادرار به دام افتاده یا با باقی مانده آن مخلوط شود که در این صورت رنگ اسپرم سالم به زردی مایل می شود. این حالت در صورتی که مدت کوتاهی پس از ادرار کردن، انزال داشته باشید، بسیار رایج است.

همچنین انسداد و احتباس ادرار یا عدم خروج کامل آن نیز می تواند رنگ اسپرم را زرد کند.

تغییر رنگ اسپرم به صورتی و قرمز

عفونت پروستات (پروستاتیت)

اغییر رنگ اسپرم سالم به زرد می تواند ناشی از عفونت پروستات باشد. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که باکتری از دستگاه ادراری وارد غده پروستات شما شود.

علائم دیگر این مشکل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در ادرار کردن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • احساس نیاز به ادرار کردن مکرر
  • درد زیر شکم
  • درد در قسمت پایین کمر شما
  • درد در هنگام انزال
  • تب یا لرز

اگر مشکوک به پروستات هستید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

لکوسیتوسپرمی

لکوسیتوسپرمی زمانی اتفاق می افتد که تعداد زیادی گلبول سفید (لکوسیت) در مایع منی شما وجود داشته باشد و این اتفاق می تواند سبب تغییر رنگ اسپرم سالم به زرد شود.

علل این مشکل عبارتند از اختلالات خود ایمنی و عفونت های باکتریایی یا ویروسی. اگر مشکوک به لکوسیتوسپرمی هستید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. این مشکل در صورت عدم درمان مانند برخی بیماری های مقاربتی می تواند منجر به ناباروری شوند.

تغییر رنگ اسپرم به صورتی و قرمز

این عارضه تغییر رنگ اسپرم سالم که در سنین بالا رخ می دهد شامل وجود ته رنگ صورتی یا قرمز است و خبر از خون تازه و خونریزی می دهد. خون ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض اکسیژن به این رنگ تبدیل شود.

منی خونی به نام هماتوسپرمی نیز شناخته می شود و دلیلش نیز متفاوت خواهد بود که در ادامه به آن پرداخته ایم.

فشار خون بالا و تغییر رنگ اسپرم

فشار خون بالا نیز گاهی اوقات سبب تغییر رنگ اسپرم سالم می شود، به خصوص اگر این بیماری تحت درمان قرار نگیرد. در موارد شدید، ممکن است شکستگی رگ های خونی در چشم، تنگی نفس، خونریزی بینی یا سردرد را نیز تجربه کنید.

اگر مشکوک به فشار خون بالا هستید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

بیوپسی یا جراحی پروستات

بیوپسی شامل گرفتن نمونه بافت از غده پروستات شما است. این روش ممکن است خون را وارد مجاری ادراری یا مجاری انزالی شما کند، جایی که می‌تواند با مایع منی شما مخلوط شده و رنگ اسپرم سالم را مایل به قرمز، صورتی یا قهوه‌ای در بیاورد.

سرطان پروستات یا بیضه

در موارد نادر تغییر رنگ اسپرم سالم به خونی ممکن است نشانه سرطان پروستات یا بیضه باشد. این سرطان ها اغلب حتی در مراحل بعدی با موفقیت درمان می شوند.

تشخیص زودهنگام و درمان ضروری است، بنابراین اگر نگرانی دارید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

علت سیاه شدن اسپرم چیست؟

علت سیاه شدن اسپرم چیست؟

تغییر رنگ اسپرم سالم به سیاه نیز معمولاً در اثر وجود خون در منی رخ می دهد؛ خون سیاه معمولاً خون قدیمی است که مدتی در بدن شما وجود داشته است. موارد زیر می تواند دلیل این تغییر رنگ باشد:

  • آسیب های نخاعی: آسیب به نخاع شما ممکن است منجر به منی قهوه ای تیره یا سیاه شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است ارتباطی بین آسیب نخاعی و عملکرد نادرست وزیکول‌های منی وجود داشته باشد.
  • فلزات سنگین: یک مطالعه قدیمی در سال 2013 نشان داد که سطوح بالای فلزات سنگین – مانند سرب، منگنز و نیکل – در خون ممکن است باعث تیره رنگ شدن منی شود. ممکن است در معرض مواد غذایی آلوده، آب، یا سایر عوامل محیطی قرار گرفته باشید.

بیشتر بدانید: تاثیر وکیوم مردانه بر سایز آلت تناسلی

نکته پایانی

در این نوشتار سعی شد در مورد رنگ اسپرم سالم صحبت شود. همانطور که اشاره شد عوامل متعددی بر تغییر رنگ اسپرم نقش دارند و می توانند رنگ آن را به زرد، صورتی، قرمز و سیاه تغییر دهند. برخی از این عوامل جدی نیستند و برخی دیگر حتماً باید مورد معاینه قرار بگیرند.

 

5/5 - (4 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top