skip to Main Content

زگیل های تناسلی نام عارضه ای است که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV ایجاد می شوند. با استفاده از انواع روش تشخیص زگیل تناسلی می توان از گسترش آن جلوگیری کرد.

تاثیر این بیماری بر زنان بیشتر بوده و در تیپ هایی از ویروس می تواند به سرطان دهانه رحم منجر شود. اگرچه زگیل های تناسلی قابل درمان هستند، اما در برخی موارد نیز قابل بازگشت خواهند بود مگر اینکه عفونت ایجاد کننده آن درمان شود.

زگیل های تناسلی چیست؟

مهم ترین نکته در روش تشخیص زگیل تناسلی، آشنایی با شکل ظاهری آن است. این زگیل ها ضوائد اضافی و نرم هستند که بر روی دستگاه تناسلی ظاهر می شوند. زگیل های تناسلی نوعی عفونت مقاربتی (STI) هستند که عامل ایجاد آن، گونه هایی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

همانطور که اشاره شد، علائم زگیل تناسلی در موارد حاد علاوه بر شکل ظاهری می تواند شامل درد، ناراحتی و خارش در محل بروز  باشد. مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال بوده و شرکای جنسی آنان متعدد باشد بیشتر در معرض ابتلا به ویروس HPV و عوارض آن از جمله زگیل تناسلی هستند.

تشخیص ظاهری زگیل تناسلی

تشخیص ظاهری

یک روش تشخیص زگیل تناسلی از زگیل‌های معمولی، ظاهر شدن آن در نواحی تناسلی و همچنین مقعد است. این زگیل ها در ابتدا به صورت برآمدگی‌های کوچک یا حتی لکه هستند. با پیشرفت بیماری، تعداد زگیل‌ها نیز زیادتر خواهد شد و ممکن است تا رکتوم و روده‌ی بزرگ نیز برسد.

عفونت HPV برای خانم ها بسیار خطرناک است زیرا برخی از انواع HPV می تواند باعث سرطان دهانه و گردن رحم شوند.

نمونه برداری

دیگر روش تشخیص زگیل تناسلی نمونه برداری از ناحیه وجود زگیل است. برای این منظور قسمت بسیار کوچکی از زائده‌های پوستی برداشته و به آزمایشگاه فرستاده می شود.
در این نمونه برداری و مطالعه بر روی آن تیپ ویروس HPV به طور دقیق و واضح مشخص می‌شود. پس از انجام نمونه برداری و تشخیص ویروس فرآیند درمان آن تحت نظر پزشک آغاز خواهد شد.

روش پاپ اسمیر در تشخیص زگیل تناسلی

روش پاپ اسمیر

معروف‌ترین و دقیق‌ترین روش تشخیص زگیل تناسلی، به آزمایش پاپ اسمیر مشهور است. این آزمایش به طور دقیق عارضه های دستگاه تناسلی و ویروس HPV را تشخیص می دهد.

روش پاپ اسمیر با بهره‌گیری از دستگاهی به نام اسپکولوم انجام می شود. این تست مخصوص زنان است. در این روش با برس مخصوص از دیواره رحم و واژن نمونه برداری خواهد شد. این تست باید حداقل سالی یکبار انجام شود.

روش مولکولی یا PCR

در روش تشخیص زگیل تناسلی با PCR از خون فرد نمونه برداری می‌ شود. این روش تشخیص ویروس باید در آزمایشگاه پیشرفته و مجهز انجام شود.

در روش مولکولی PCR ضریب خطا بسیار کم است زیرا ژن‌ های ویروس مورد بررسی قرار می گیرند. بنابراین روش مولکولی را می توان ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص زگیل تناسلی دانست.

درمان قطعی زگیل تناسلی

درمان قطعی زگیل تناسلی

در کنار روش تشخیص زگیل تناسلی، مسئله درمان آن نیز مطرح است. زگیل های دستگاه تناسلی قابل مشاهده اغلب و به مرور زمان از بین می روند اما ویروس HPV می تواند در سلول های پوست باقی بماند و در نتیجه ممکن است چندین بار دیگر ظاهر شوند.

برای همین منظور مدیریت علائم این بیماری بسیار مهم است تا ویروس به دیگران منتقل نشود. زگیل های تناسلی حتی در صورت عدم مشاهده یا علائم دیگر نیز می توانند قابل انتقال باشند.

واکسن گارداسیل

در کنار روش تشخیص زگیل تناسلی، پیشگیری از ابتلا به آن نیز اهمیت دارد. واکسن های HPV به نام گارداسیل  (Gardasil) شناخته می شوند که می توانند زنان و مردان را در مقابل شایع ترین انواع HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شوند، محافظت کنند. البته قیمت واکسن گارداسیل و تهیه آن نیز در این میان مطرح است.

بسته به سن، واکسن در 1 تا 3 نوبت باید تزریق شود و بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل پیش از فعال شدن سنی فرد برای برقراری رابطه جنسی است. استفاده از کاندوم در روابط جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد در مورد روش تشخیص زگیل تناسلی صحبت شود. به طور کلی تشخیص زگیل تناسلی و آغاز فرآیند درمانی آن هرچه زودتر باید انجام شود تا از گسترش و همچنین انتقال آن به افراد بیشتر جلوگیری شود.

جهت دریافت خدمات درمانی زگیل تناسلی می توانید با مطب دکتر محمدزاده تماس گرفته و توسط پزشک ویزیت شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top